Trilogie Odborník na kybernetiku – Minecraft Education
Home ― Trilogie Odborník na kybernetiku – Minecraft Education

Příběh světů z trilogie Odborník na kybernetiku v Minecraftu:
Trilogie Odborník na kybernetiku se zaměřuje na výuku základů kybernetické bezpečnosti. Hráč se v nich hravou formou dozví spoustu informací, které by měl v rámci kyberbezpečnosti znát. Pochopí také základní pojmy z této oblasti.
Hlavní postavy a jejich role:
Hráč – představuje hlavního hrdinu světa. V průběhu příběhu se učí základy šifrování, luští kódy, odhaluje skryté zprávy a zajišťuje bezpečný tok informací. Jeho úkolem je pomoci městu chránit digitální komunikaci a obnovit důvěru ve sdílení dat.
Sova – průvodkyně hráče světem kyberbezpečnosti. Vysvětluje principy různých šifer, firewallových pravidel, přístupů a škodlivých kódů. Pomáhá také s řešením jednotlivých herních úkolů, díky kterým se hráč učí nové techniky.
- Šifrovací čísla
Děti se naučí šifrování pomocí Caesarovy šifry. Vyzkouší si i složitější verzi jako je více číselná Caesarova šifra. Hned potom je ještě čeká Vigenérova šifra. Šifry se následně naučí ověřovat. Také zjistí, co je to „sociální inženýrství“ a jak správně tvořit bezpečnostní otázky.
- Smělá obrana
Zde se dozvíme, co je to firewall a jak se na něm nastavují pravidla pro blokování. Děti si napíšou jednoduchý program pomocí bloku kódu, který funguje na stejném principu jako v reálném světě. Také se dozví, co je to DDos útok a jakým způsobem se řeší. Vyzkouší si nastavení přístupových úrovní a měly by porozumět, co je to autentizace a vícefaktorová autentizace.
- Malwarový Chaos
Zde se děti naučí, jaký je rozdíl a jak fungují viry, malwary a trojské koně. Co je to honeypot? Pomůže nám rozeznat jednotlivé škodlivé nestvůry? Zjistíme, jak se používá v oblasti kybernetické bezpečnosti honeypot i antimalwarový program. Ale co dělat, když se k nám útočník dostane a zničí všechna naše data? Měly by nám pomoci zálohy, pokud je máme dobře ochráněné.
Zajímavosti – V tomto světě se žáci neučí věci jen teoreticky – prakticky luští šifrované zprávy, nastavují firewall, definují přístupová oprávnění a učí se rozpoznávat malware. Používají při tom metody, které fungují i v reálném světě. To propojuje hru s reálnými dovednostmi.
Svět je vhodný pro děti 14-18 let.
Ukázky ze světa :
Šifrovací čísla
Sova poprosí hráče o pomoc ubránění města a dále mu bude pomáhat řešit důležité úkoly, které bude muset hráč splnit.
Strážce provede hráče po království.
Hráč se setkává se šéfem, který po něm chce 1. úkol – césarovu šifru.
Potom, co šéf vysvětlí, jak šifra funguje, je už jen na hráči, jak si s úkolem poradí. Tlačítkem nahoře hráč posunuje písmeno o jedno nahoru, dolním tlačítkem zase písmeno posunuje dolů.
Dále tu jsou 2 tlačítka. Zeleným si hráč ověřuje, zda jeho odšifrování/zašifrování bylo správné a červené tlačítko resetuje úkol.
Šéf pak začne vysvětlovat pokročilejší způsob Caesarovy šifry.
Napravo v místnosti se nachází trezor, do kterého se dá dostat jen pomocí hesla, které dostane hráč od šéfa.
V trezoru se nachází kontakty na zaměstnance. Každý z nich má svůj speciální klíč.
Nyní si hráč vyzkouší i Vigenérovu šifru, která funguje na podobném principu jak Caesarova, akorát se k tomu budou míchat i písmenka.
Po zadání poslední šifry se zjistilo, že ji někdo upravil, a tak se hráč vypraví po stopě.
Aby bylo možné dostat se do knihovny, tak se hráč musí prokázat knihovníkovi, že není podezřelý, několika záludnými otázkami.
Po získání knihy z knihovny přepadne hráče čarodějka.
Smělá čísla
Nyní je na čase, aby sova naučila hráče obranu.
Po stisknutí písmena „c“ se objeví panel nástrojů, ve kterém se bude psát kód. Kód zajištuje, aby nemohly projít anomálie.
Jsou tu různé typy vesničanů, které hráč musí rozpoznat a nastavit firewall tak, aby zadržel jen anomálie, které se za ně vydávají.
Podařilo se odvrátit útok, ale některé příšery i tak dokázaly projít skrz. Hráč má nyní za úkol popadnout zbroj a dát se do boje.
Jako další úkol tu je zabránit DoS neboli útok na odepření služby, který posílají příšery. Příšery se také naučili DDoS, což znamená distribuovaný útok odepření služby.
Přicházejí objednávky a hráč musí poznat, zda jsou od královských stráží, nebo se ho jen snaží zdržet příšery.
Po úspěšném předání zbraní a jídla, je hráč povolán ke králi.
Hráč získal přístup do 3 levelů (3 klíče). Má teď za úkol zpracovávat žádosti od poddaných a pouštět je jen tam, kam mají přístup.
Ke hráči přišel šéfkuchař s žádostí, že potřebuje do kuchyně. Do kuchyně je potřeba přístup levelu 2. Je ale potřeba dávat pozor, abychom nenaletěli člověku, který se za někoho jen vydává.
Po pár dalších pokusech se hráč dostává do 3 úrovně.
Malwarový chaos
Hráč má za úkol lovit malware po lese. Vyskytují se tu i jiné nebezpečné virusy a pro jejich chytání může využít pomůcky (honeypot).
Po dlouhé mise z lovení virů se hráč vrátí zase zpátky na hrad.
Po dlouhé cestě hráč dojde do vědecké místnosti, kde vir, trojského koně a malware analyzuje a následně pomocí speciálních hůlek zabije.
Na nádvoří čeká na hráče velký souboj s různými viry, které musí zničit pomocí hůlek, který má v inventáři. Každá hůlka je na jiný druh.
Po následování šipky se hráč dostane do věže, kde viry vydírají krále a chtějí jeho bohatství.
Viry zničí věž a hráč je jediná králova naděje, jak je zastavit. Snad mu k tomu pomůžou zálohy, ke kterým ale potřebuje získat přístup pomocí klíčů.
Klíče ale získá od strážců jen tak, že si správně vzpomene na všechno co se v rámci celé této trilogie světů naučil.
Strážce pošle hráče za další postavou. Cestu k ní však řekne v tajemné hádance.
Potom co hráč dostane všechny klíče, se vydá do knihovny, kde je také i využije.
Hned poté jde hráč ke králi a dostane od něj ocenění – titul rytíře za pomoc.