IT Kroužek
pro žáky základních škol
Home ― Proč K-net ― Jsme zodpovědní ― IT Kroužek
Pro Olešnické žáky jsme odstartovali IT kroužek v září 2016 s vizí umožnit dětem se kvalitně volnočasově vzdělávat v oblasti IT. Našim cílem je, aby si děti v dnešním IT světě osvojily potřebné a užitečné dovednosti, které budou ve svém studiu a dalším životě potřebovat a pochopily, že počítač není jen o hraní her a sledování youtuberských videí. Snažíme se děti posunout dál, ukázat jim, že například hru, kterou hrají, někdo naprogramoval a umožnit jim se něco takového také naučit a třeba stvořit hru vlastní.
Office Arena je každoroční soutěž, do které se naši žáci z kroužku pravidelně přihlašují. Tato soutěž je zaměřena na rozvoj dovedností v používání Microsoft Office a nabízí různé disciplíny, jako je tvorba prezentací, analýza dat a další kreativní úkoly. Žáci mají možnost předvést své schopnosti a inovativní myšlení. My se jako partner hlásíme každoročně s nadšením, protože soutěž nejen podporuje digitální gramotnost, ale také připravuje žáky na praktické využití těchto dovedností v budoucí praxi. Připojte se k nám a zažijte vzrušení a radost z úspěchů v Office Areně!
I v letošním školním roce probíhal IT kroužek pro žáky základních škol v Olešnici a Kunštátě v prostorách našeho výukového centra v Olešnici.
Dětem začaly prázdniny a my se můžeme ohlédnout zpět na letošní školní rok našeho IT kroužku v Olešnici. Určitě nebyl nezajímavý a jiný než předchozí roky, zvláště díky pandemii COVID-19. Ale hezky po pořádku.
Letošní rok byl ve znamení velmi oblíbené výukové hry Minecraftu. V první hodině jsme se dětí ptali, co by se chtěly v kroužku naučit, s čím pracovat. Jednohlasně vyhrál Minecraft, dále zaujala tvorba internetových stránek. Minecraft, hra s kostičkama omezená pouze fantazií hráče, se v poslední době dosti zabydluje ve školní výuce různých předmětů (biologii, fyzice, chemii, češtině, angličtině,…) v podobě výukového programu Minecraft: Education Edition, který jsme v kroužku také použili. Žáci si ve výukové hře zakořeňovali týmovou spolupráci, rozšiřovali fantazii, prostorovou orientaci, výdrž v dotáhnutí úkolů, učili se základům tvorby kódů v programování a své znalosti využili v celostátní soutěži Minecraft cup.
Prvního čtvrt roku jsme s dětmi probírali pokročilejší funkce balíku Microsoft Office – Word, Excel, PowerPoint, samozřejmě s tématem Minecraft Takto si osvěžili to, co zapomněli ze školních lavic a naučili se něco nového. Své znalosti si mohly otestovat ve školním kole celostátní soutěže Office Arena 2020, kterou pořádá Vzdělávací centrum Microsoft Partneři ve vzdělávání ČR. Do krajského kola Jihomoravského kraje se probojovali dva – Tomáš Huňáček skončil na třetím místě a Matěj Valenta na prvním, čímž postoupil do celostátního finále.
Soutěž, IT kroužek i celostátní školní výuku přerušila pandemie COVID-19. Nezaháleli jsme a hned na začátku zastavení výuky na školách jsme dětem zapůjčili notebooky, na kterých v kroužku pracovaly, aby kroužek mohl pokračovat on-line. Naučili jsme děti orientovat se v prostředí k tomu určenému – v Microsoft Teams (některým to pomohlo i při další výuce ve škole, kde Teams také začali využívat pro školní výuku).
Finále Office Areny bylo náročné, 13 dětí v nižší kategorii prezentovalo v on-line prostředí Microsoft Teams svůj projekt z abstraktního workshopu o robotech (k oslavě 130 let od narození Karla Čapka). Matěj se držel statečně, ale na první tři místa nedosáhl. Přesto to pro něj byla cenná zkušenost.
Zároveň v čase finále této soutěže se žáci zapojili do celostátní soutěže Minecraft cup, kde zužitkovali to, co se v kroužku naučili a především své bohaté domácí zkušenosti z Minecraftu. V letošním kole soutěže měli za úkol postavit český raketoplán, použít nějaký programovací kód, třeba naprogramovat počítadlo do startu, apod. a natočit tří minutové video s představením svého díla. Že to byl úkol nelehký, se žáci sami přesvědčili a bohužel termín odevzdání dokázal v plnosti splnit jen jeden žák, Dalibor Štěpán, který se se svým raketoplánem probojoval až do finále. Bohužel ani on nedosáhl na první tři místa. Ale to nevadí!
Poslední hodiny IT kroužku jsme již trávili opět společně v Olešnici. Na první takové jsme slavnostně pogratulovali našim finalistům a předali jim dárky za skvělé umístění – tablety a postupiteli do krajského kola – termohrnek.
Společně jsme se ještě vrhli na poslední téma letošního IT kroužku – tvorbě internetových stránek v html formátu. Rádi bychom v tomto tématu pokračovali i v příštím školním roce.
Poslední hodina před prázdninami byla odměnou za úspěšný společný rok. Přijela za námi návštěva z Nového Města na Moravě, Mgr. Miroslav Sláma, který učí na základní škole výpočetní techniku a věnuje se mimo jiné Ozobotům a programovatelným deskám. Ozoboti a programovatelné desky byly jedním z témat letošní robotí soutěže Office Arena, takže žáci si mohli vyzkoušet, co všechno takoví malí robotci dokáží a sami programovali jejich pohyby.
Děkujeme žáků a jejich rodičům za skvělý školní rok a přejeme jim příjemné prázdninové léto, které si plně zaslouží. A těšíme se v příštím školním roce zase na viděnou u nás v Olešnici 🙂
Chlapci našeho IT kroužku si výtečně vedli v soutěži Office Arena, kterou pořádá Microsoft.
Již jsme psali, že Tomáš Huňáček se probojoval do krajského kola, kde skončil na třetím místě za Jihomoravský kraj. Matěj Valenta postoupil do finále celostátního kola mezi 13 nejlepších z celé republiky! Mezi prvními tři se sice neumístil, ale i tak je to úžasný úspěch, protože konkurence byla velmi silná. Mnohé z dětí již měli zkušenosti z této soutěže z minulých let, Matěj byl na soutěži poprvé.
Úkolem finalistů bylo během 8 minut odprezentovat svůj projekt v online videohovoru přes aplikaci Microsoft Teams. Kromě technického provedení byl hodnocen i projev a bezprostřednost dětí. Letošním tématem bylo seznámení a předvedení libovolného programovacího prvku (z aplikací Microsoftu, Programovacích desek či Minecraftu) na abstraktním workshopu pořádaném pro školy. Tuto ukázku finalisté vytvořili v prezentaci PowerPoint s použitím nejrůznějších moderních vychytávek, které tato aplikace poskytuje, tak, aby prezentace byla co nejzajímavější a posluchače opravdu zaujala.
Do soutěže jsme se zapojili i z druhé strany, Ing. Petr Nepustil hodnotil práce dětí v porotě finále kategorie B – středních škol a gymnázií.
Více o soutěži se dozvíte na oficiálních stránkách Office Arena.
Kluci našeho IT kroužku bojovali i v soutěži Minecraft cup během dubna. V soutěži měli za úkol postavit český raketoplán, použít speciální prvky, tzv. redstone obvody na pohánění vybraného mechanismu (např. výtah, otevírání dveří, odpočítávání do startu,..) a natočit 3 min. video o svém raketoplánu. Bohužel se toto podařilo v časovém termínu odevzdat jen jednomu z nich, ale to nevadí. Všichni kluci ukázali, že mají představivost, prostorové myšlení a umějí používat fyziku (elektrické obvody). I jejich raketoplány, ač nedokončené, byly kvalitní.
Dalibor Štěpán se probojoval se svým raketoplánem až do finále celostátního kola! V polovině června bude bojovat o prvenství v konkurenci 21 dalších finalistů. Držíme mu palce!
Více o soutěži se dozvíte na oficiálních stránkách Minecraft cup.
Po úspěšném splnění testu školního kola celostátní soutěže Office Arena 2020 zabodovali naši dva žáci v Krajském kole skvělým umístěním. V bohaté konkurenci Jihomoravského kraje obsadil Matěj Valenta ze základní školy v Olešnici první místo a Tomáš Huňáček ze základní školy v Kunštátě místo třetí. Oběma chlapcům srdečně gratulujeme!
Matěje čeká nyní silná konkurence dalších 12 dětí v celostátním kole, které se uskuteční v polovině května. Z důvodu nouzového stavu v České republice proběhne celostátní kolo pouze formou on-line videokonference přes aplikaci Microsoft Teams. Nicméně i takto mají soutěžící nelehký úkol, ve kterém mohou dále ukázat, co umí v PowerPointu a jak si obhájí svůj projekt v letošním tématu Robotizace. Téma bylo vybráno k příležitosti 130 let od narození Karla Čapka, který do celého světa přinesl dnes tak populární slovo robot.
Každoroční soutěž Office Arena umožňuje zábavnou a soutěžní formou otestovat dovednosti žáků v programech Microsoft Office, především Word, Excel a PowerPoint, které jsou v dnešní době již běžnou součástí studijních činností a pracovních příležitostí. Organizátory soutěže je Vzdělávací centrum Microsoft Partneři ve vzdělávání ČR, naše firma K-net a ZŠ Nové Město na Moravě se specializací v oboru výpočetní techniky.
Složitá současnost, která uzavřela všechny školy a zastavila mimoškolní aktivity kroužků, se dotkla i nás. Vzhledem k tomu, že zaměřením našeho kroužku je výpočetní technika, ani tato omezení nepřerušila náš kroužek. Žákům jsme na začátku zavření škol zapůjčili domů notebooky, aby mohli dále pokračovat v započaté práci. Žáci se úspěšně probojovali do krajského kola Office Arena a také je čeká Minecraft cup, kde má každý za úkol postavit svůj český raketoplán.
V pátečních hodinách se i nadále společně setkáváme přes videokonferenci v aplikaci Microsoft Teams. Přes tuto aplikaci si také posíláme důležité soubory a komunikujeme přes chat. Microsoft Teams v dnešní době pomáhá udržovat výuku a kontakt se žáky mnoha školám.
Více o Microsoft Teams
Také letos si rozšiřujeme znalosti MS Office a připravujeme se na další ročník prestižní celorepublikové soutěže Office Aréna. Začali jsme se věnovat velmi populární výukové hře Minecraft, která poskytuje neomezené možnosti v tvorbě a představivosti. K tomu používáme speciální edici Minecraft: Education Edition, která je k dispozici pouze pro školy. I zde plánujeme se zúčastnit celorepublikové soutěže.
Počítačová hra, jejímž základem je kostka. Pomocí kostek lze stvořit cokoli. Děti se tak učí chápat, jak fungují tělesné orgány, chemické reakce a důležité mechanismy, učí se formulovat algoritmy a programovat je ve vizuálním prostředí.
Ukázka jednoho snímku z PowerPointové prezentace o Minecraftu.
První část pololetí jsme věnovali programům MS Office (Word, Excel, PowerPoint). Opakovali jsme učivo základních škol a více do detailů jsme rozebírali jednotlivé ovládací funkce, na které ve školních hodinách nebývá čas. Na závěr si každý připravil prezentaci v PowerPointu – představení hry Minecraft, se zakomponováním moderních prvků, které poskytuje MS Office 2019.
V druhé části pololetí jsme se zaměřili na v současnosti velmi propagovanou hru pro rozšíření školní výuky Minecraft: Education Edition. Vyzkoušeli jsme si propojování elektrických obvodů a využití elektřiny jako hnací síly. V dalších hodinách jsme se učili základům programování. Jednoduchou a zábavnou formou v Minecraftu jsme zjišťovali zákonitosti programování, které jsou důležité pro pochopení složitějších operací v programovacích softwarech.
V posledních hodinách chlapci v týmové spolupráci v Minecraftu stavěli středověký hrad s obrannými mechanismy. Mohli zde využít znalostí z programování.
Chlapci v Minecraft: Education Edition společně staví středověký hrad. Pohled na stavbu hlavního rytířského sálu.
Úniková cesta z hradu napájena Redstony
Letos byla Office aréna opět ve znamení vlastního projektu. Naši reprezentanti získali bronz.
I když v soutěži Office aréna nastaly drobné změny, hlavní myšlenka byla zachována. Vymyslet, zpracovat a obhájit vlastní projekt. Tím projektem byla letos jednoduchá reklamní kampaň. Soutěžící měli k dispozici celý měsíc, kdy tvořili materiály k reklamní kampani s využitím nástrojů Word, Excel a Powerpoint.
V porotě finálového kola zasedl také již tradičně náš IT konzultant a vedoucí divize Výroba Petr Nepustil. Petr shledal výkony studentů jako velmi zajímavé a inspirativní.
Náš reprezentant Karel Cveček předvedl, co se naučil v našem IT kroužku a umístil se na krásném třetím místě krajského kola. To je pěkný výsledek, ale na postup do mezinárodního kola v USA to bohužel nestačilo. Tak snad za rok!
I v letošním roce plánujeme účast na prestižní soutěži Microsoft Office arena, která je zaměřená na žáky vyššího stupně ZŠ a studenty SŠ.
Žáci zpracovávají projekt v sadě MS Office – Word, Excel, PowerPoint a OneNote, komplexní projekt pak odevzdávají ve školním kole k nominaci. Krajské kolo probíhá v rámci jednotlivých krajů vždy na jednom místě v jeden čas, kdy děti vypracovávají konkrétní zadání.
Postupující do finále se sjíždí do sídla Microsoft, aby se utkali v prezentaci svých projektů z nominačního kola – vyhrává ten nejlepší.
V loňském roce jsme měli tu čest účastnit se finále, kam se z 1200 přihlášených dětí probojoval z našeho IT kroužku Bohumil Ostrý. Doufáme, že se i letos někdo z řad našich šikovných dětí probojuje až do finále.
Více informací o soutěži na http://soutezarena.cz/ nebo na Facebooku.
Celý podzim jsme se věnovali pro nás novému tématu – programování her v programu Kodu.
Jedná se o program, ve kterém se jednoduchou a vtipnou formou rozvíjí logické programátorské myšlení dětí. Děti si programují a hrají vlastní hry, mohou si je sdílet na komunitě a ty nejšikovnější se mohou zúčastnit soutěže Koducup (Facebook), jejichž druhý ročník odstartoval v říjnu nominačním školním kolem.
Z nominačního školního kola vybrala porota 40 her, které postupily do finále, které se v předvánočním čase konalo v Pardubicích.
Do celorepublikového finále, k naší velké radosti, postoupila i jedna žákyňka Tereza Gajdová z nižšího stupně ZŠ Kunštát. Finále, které se konalo 21.12.2017 v prostorách Univerzity Pardubice, bylo pro všechny účastníky velice přínosné.
Ve finálovém klání dostali děti zadání, které vypracovaly a následně porota ohodnotila tři nejlepší hry z každé kategorie, které byly ohodnoceny věcnou cenou.
V doprovodném programu si děti i jejich doprovod mohl vyzkoušet hru Minecraft ve Windows smíšené realitě a zahrát si miniturnaj na konzoli Xbox, který byl hlavní výhrou soutěže.
Náplň IT kroužku byla přizpůsobena tomu, co by děti měly znát a také co je baví a zajímá. Snažíme se, aby hodiny probíhaly zábavnou formou, aby děti viděly smysl v tom, co děláme a aby také mohly spolurozhodovat o tom, jaká bude náplň dalších hodin.
První pololetí jsme věnovali výuce Office balíku od firmy Microsoft, který je běžnou a nedílnou součástí školní výuky. Tato výuka nám posloužila i jako příprava na soutěž Office Arena, jejímž generálním partnerem je společnost Microsoft, do které jsme děti přihlásili a těšili se z úspěchu jednoho našeho kroužkaře, který se dostal až do finále.
Kromě běžných kroužkových hodin byly pro děti připravené zajímavosti ze světa IT, které nejsou běžně dostupné, a hodiny s externími lektory, kteří dětem představili nové programy a IT dovednosti. V letošním roce jsme například létali s dronem, vyzkoušeli si programování her nebo jsme se seznámili s profesionálem, který natáčí a stříhá videa a na konec roku jsme měli možnost si vyzkoušet programování robotů.
Copyright © K-net 2019. Všechna práva vyhrazena
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_GRECAPTCHA | 5 months 27 days | This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
NSC_ESNS | past | This cookie is set by the provider Netscaler load balancing service from Citrix. This cookie is used for ensuring traffic and user data is routed to the correct location where a site is hosted on multiple servers, inorder to get a consistent experience for the end user. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
pll_language | 1 year | The pll _language cookie is used by Polylang to remember the language selected by the user when returning to the website, and also to get the language information when not available in another way. |
ss | session | This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function. |
TawkConnectionTime | session | Tawk.to, a live chat functionality, sets this cookie. For improved service, this cookie helps remember users so that previous chats can be linked together. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_UA-26032567-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gcl_au | 3 months | Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
leady_session_id | session | No description available. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
c | 16 years 25 days 13 hours 24 minutes | This cookie is set by Rubicon Project to control synchronization of user identification and exchange of user data between various ad services. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
browserupdateorg | 7 days | No description available. |