Přeskočit na obsah
  • ―EN
  • E-shop
  • Účet
Logo společnosti K-net Technical International Group, s.r.o.
  • Proč K-net
    • Firma s vizí
      • Profil K‑net
      • Novinky
      • Management společnosti
      • EU projekty a rozvoj
    • Spolehlivý partner
      • Reference
      • Certifikace a partnerství
      • 25 let s vámi
    • Pro vás
      • Videotipy
      • Časopis Login
      • Akce a události
      • Glosář odborných výrazů
    • Jsme zodpovědní
      • Podporujeme
      • Ekologie
      • IT Kroužek
  • Řešení
    • Témata
      • Jak zajistit výuku na dálku
      • K-net Cloud – bezpečné IT zázemí
      • Jak umožnit home office v době koronaviru
      • Využijte bezpečnostní technologie v rámci K-net Cloud - netDispatcher
      • Jakými technologiemi a službami si pomoci
      • Migrace Windows 7 na Windows 10
      • Digital Workspace
        • Digital Workspace: buzzword nebo nový fenomén?
        • Vytváříme digitální pracoviště
        • K-net Cloud Day 2019
    • Pro koho
      • IT pro firmy
        • Nejsou lidi. Co na to IT?
        • Jak umožnit home office v době koronaviru
        • Digitální pracoviště
        • Dotace pro podniky
      • IT pro veřejnou správu
      • IT pro školy
        • Inovace ve výuce 2023
        • Digitální pomůcky pro výuku na mateřské škole
        • Digitální pomůcky pro výuku na základní škole
        • Digitální pomůcky pro výuku na střední škole
        • Roadshow pro školy 2022
        • Řešení pro výuku na dálku
        • Řešení pro mobilní učebnu
        • Pomoc se školní infra­strukturou
        • Pomoc při správě dotací
        • IT technologie ve vzdělávání
  • Služby
    • Cloud
      • Vaše aplikace v cloudu
      • Správa a ochrana sdílených dokumentů
      • Profesionální zálohování dat a systémů
      • Pronájem (hosting) serverů
      • Bezpečnost sítě, aplikací a webů
    • IT Outsourcing
      • Lidské zdroje pro vaši organizaci
        • Podpora uživatelů na místě
        • Projektové řízení
        • Hotline
      • Postaráme se o vaše IT technologie
        • Technická asistence
        • Technický dohled
        • Vše v paušálu
      • Převezmeme zodpovědnost, že jedete
        • Garantované služby a provoz
        • Obnova provozu po havárii
    • Monitoring a dohled
      • Monitoring a dohled infrastruktury
    • IT Consulting
      • Analýza IT
      • Nařízení o ochraně osobních údajů
        • GDPR a školy
        • GDPR a města
        • GDPR a firmy
        • GDPR služby
    • Internet
      • Internet do vaší firmy nebo domácnosti
      • Chytré telefonování přes internet
    • Vzdělávání
      • Vzdělávací kurzy v IT pro školy
      • Vzdělávací kurzy v IT pro firmy a organizace
      • Vzdělávací kurzy v IT pro management firem
      • Vzdělávací kurzy v IT pro IT specialisty
      • Proč K-net a jeho kurzy?
      • Lektoři kurzů
      • Dotace na vzdělávání
  • Technologie
    • Správa prostředků
      • Microsoft
      • Citrix
      • Igel
      • Veeam
      • DataCore
      • NetSupport
    • Bezpečnost
      • Forcepoint
      • Bitdefender
      • Quest
      • Flowmon
      • Kernun
      • ESET
      • Whalebone
    • Vzdělávání
      • Office 365 / Microsoft 365 pro školy
      • Tabletové učebny od Microsoftu
      • Microsoft Teams pro školy
      • NetSupport School
      • Pasco
      • Google Classroom
      • Moodle
      • NeuLog
      • Flexibooks
  • Kariéra
  • Kontakt
  • Získat konzultaci
Search
Close

Login 2/2019

Vyplatí se do firmy pořídit elektroauta?

Home ― Proč K-net ― Pro vás ― Časopis Login ― Články Loginu ― Vyplatí se do firmy pořídit elektroauta?

pohled na Peugeot iON a BMW i3 z K-net flotily

Rozhovor o zkušenostech s elektromobilitou ve firmě K-net s Tomášem Knettigem.

Tomáši, dokážeš spočítat, kolika auty jsi v životě jezdil? Jaké bylo první a čím jezdíš dnes?

První vůz byl samozřejmě táty. Byl to Polski Fiat 125 – 1500, ten jsem i opravoval, natíral a celkově se staral o jeho údržbu. Moje první vlastní auto byla Škoda 120, dále Favorit 1. generace, Forman…. Postupně jsem vyzkoušel vozy značek Škoda, Rover, Peugeot, Jaguar, Toyota a dneska jezdím BMW i3. Celkem, počítám, 17 vozů.

BMW z flotily K-net v noci

Jak je na tom vozový park K-netu dnes? Kolik má vozů a jaký mají podíl elektroauta a auta na naftu?

Hybridů máme pět. Jsou to Toyoty Yaris a úplně nově RAV4. Plně elektrických aut máme šest – třikrát BMW i3 a třikrát Peugeot iOn. Chtěl bych pro náš tým ještě minimálně čtyři další plně elektrická auta, ale to až příští rok. Rád bych se tak zbavil části vozů na naftu, kterých máme aktuálně 13. No a pak je tu ještě jedno auto na benzín. Takže ten poměr je asi půl na půl.

Pohled na stranu Toyota Hybrid z flotily K-net

Jaká byla Tvá cesta k elektromobilitě?

Kolem roku 2003 jsme potřebovali nová auta a já se rozhodl, že všechna auta musí mít klimatizaci. Nelze totiž jezdit Brno – Praha a přijet na jednání upocený z dálnice. V Peugeotu na mě koukali jak na blázna, že chci do 206tek klimatizaci. Ale ta klimatizace se zaplatila stokrát. Některé 206tky máme doteď. Mají nájezd i kolem 500 000 km. Někdy kolem roku 2012, to jsem jezdil Jaguárem S-type a bylo to moje první auto s automatickou převodovkou, přišlo mé druhé rozhodnutí v této oblasti. Tenkrát jsem si řekl, že do firmy už nikdy nekoupím auto bez automatu.

Kolem roku 2008 jsem poprvé slyšel o elektromobilitě. Zastával jsem většinový názor. Bral jsem to jako nesmysl nebo spíš jako hračku pro militantní ekology. Neviděl jsem žádnou přidanou hodnotu. Měl jsem obavy z dojezdu a životnosti baterek. Prostě jako všichni.

V roce 2014 jsme potřebovali nové referentské vozy. Peugeoty 206 už začínaly být neudržitelné. Potřeboval jsem, aby auta měla automat a klimatizaci, a to je prostě drahé. Chvíli jsem testoval Peugeot 2008. Jezdil jsem s ním za 5 l/100 km. Ale referenti, kteří mají těžší nohu než já, jezdili za 11. Pak jsem ale objevil Toyotu Yaris a zjistil, že je v hybridu cenově velmi podobná tomu Peugeotu 2008. Já s ní jezdil za 5,5 l a těžkonohý kolega za přijatelných 7 l. Řekl jsem si, že pořídíme na zkoušku do firmy dva Yarisy. S jedním jsem jezdil a samozřejmě si s tou elektrikou hrál. Zkoušel jsem jezdit jen elektricky a prostě se mi to zalíbilo. Začal jsem se o to zajímat víc. Netrvalo dlouho a Google na mě vyskočil s reklamou, že ČEZ prodává své iOny. Hned jsem tři zamluvil. Po první testovací jízdě jsem okamžitě věděl, že taková auta potřebuju do firmy. Byl jsem nadšený z pohodlí a ticha. Z dojezdu jsem obavu neměl. iOny jsem koupil primárně na místní pojezdy a na cesty Olešnice – Brno.

Pohled na stranu Peugeot iON z flotily K-net

Rozhovor přerušuje asistentka Andrea a prosí Tomáše, jestli by jí přes aplikaci neodemknul nabíjení jejího auta… 🙂

Takže další podobné rozhodnutí bude: už nikdy nekoupit do firmy auto bez autonomního řízení?

Na to ještě není doba. Ale budu jeden z prvních, kdo ho bude v autě mít.

Lidé, kteří v elektroautě nikdy neseděli, někdy řidičům pokládají bizarní otázky, například zda si koupíte nové baterky v krámě, když vám dojdou. Jakou nejdivnější otázku jsi slyšel Ty?

Otázky na baterie jsou obvyklé. Také na to, zda nabíjení není příliš drahé. Já odpovídám, že kW/h stojí 11 Kč a čip od ČEZu na neomezené dobíjení je za 450 Kč na měsíc. Takovou otázku bych po čtyřech letech, kdy je elektromobilita v ČR běžným tématem, opravdu nečekal. Je tu nepoučená veřejnost, ale bohužel i ta odborná. Mně konkrétně nabíjení vůbec nevadí. Vyřídím si zatím maily a naopak jsem rád, že si odpočinu od jízdy. Dneska máme notebooky, rychlý mobilní internet, Citrix… Firmu můžu řídit z iPadu. Jen je třeba cestu lépe plánovat.

Myslíš si, že elektroauta jsou jen do města?

Ještě nenastal čas na to mít jako jediné auto v rodině plně elektrický vůz. Do rodiny bych dneska doporučil spíš hybrid. Bezproblémové startování i v zimě a pohodlí jsou skvělé. Na druhou stranu je málo lidí, kteří ujedou 400 km denně. Myslím, že pro běžný život elektrika plně dostačuje. Rodina, která by měla dnes jenom jedno auto na elektřinu, si může na dovolenou něco půjčit – třeba obytňák… 🙂 To pak budou spokojení všichni, hlavně děti.

Jak je to vlastně s tou ekologií?

Je jasné, že když ve městě s milionem obyvatel auto nevypustí nic škodlivého, je to plus. V takovém městě je velká hustota budov, které jsou vysoké, je tu mnoho uzavřených prostor a značná koncentrace škodlivin, které se špatně „rozfoukají“ pryč. Já vím, spalujeme uhlí, abychom vyrobili elektřinu, ale na druhou stranu to děláme v peci s kontrolovaným hořením. Komíny mají filtry a vůbec všechny ty technologie na komínech, které mají rozptyl v obrovských výškách, jsou lepší než výfuk u chodníku.

Benzín přece nelze koupit jako lokální komoditu a benzín také neteče sám ze země. Zároveň má jeho výroba z ropy významnou ekologickou stopu. Ropa se musí rafinovat, máme tady ropovody, dopravu k zákazníkovi na pumpy a tankery, které strašné množství nafty spálí a občas způsobí obrovské ekologické katastrofy.

Stříška s fotovoltaickou elektrárnou pro dobíjení elektromobilů K-net

Jaký cítíš rozdíl ve firmě mezi klasickým a elektrickým vozovým parkem? Myslím spokojenost zaměstnanců, nákladovost, reakce zákazníků?

Všechna elektrická auta si vzaly holky. Byly z nich nadšené. Pak se přidali i kluci. Ti oceňují zadní náhon. Hybridy poměrně rychle všichni přijali. S hybridy problém neměl nikdo.
Provozní náklady elektroaut jsou kolem 0,5 Kč/km. Co budou stát nové baterky, to nevím. Ale jsou to jen baterky. Jeden iOn už pár článků potřeboval vyměnit a zvládli jsme to za 30 000 Kč, i když jsme si je museli nechat poslat ze zahraničí. Ale teď víme, že bychom to zvládli i levněji.
Jsme IT firma. Máme rádi nové technologie a tím, že jezdíme elektrickými auty, to jasně dáváme najevo i zákazníkům.

Co osobně cítíš jako největší výhody a nevýhody?

Nevýhody jsou jasné. Řídká síť nabíječek a s tím spojený nedostatek flexibility. Dál vnímám jako nevýhodu velikost baterií, které se musela přizpůsobit i konstrukce aut. Jako další nevýhodu vnímám, že výrobci čekají, že je řidič alespoň trochu IT gramotný. Ono to totiž svádí k ostré jízdě, prudkým rozjezdům a podobně. To se ale řidič rychle odnaučí, když zjistí, jak mu takové věci zkracují dojezd.
Výhody jsou také zřejmé: pohodlí, parkování zdarma v modrých zónách, levný provoz, ticho a radost z řízení. Auta neuvěřitelně sedí v zatáčkách díky zatíženému spodku právě těmi baterkami. Takže ještě jízdní vlastnosti.

Jára Ludvík

Vystudoval VŠH obor Management destinací cestovního ruchu a MUP Mediální studia. S K‑netem žije už více než 14 let. Prošel si helpdeskem, podporou uživatelů a prací správce systémů. Pak ale zvítězila jeho touha po tvorbě a proto se poslední roky zaměřuje na marketing a vytváření obsahu. Píše články na web, do Loginu a natáčí videa.
Zpět na články Loginu

Obje­vujte

Více o nás

icon of megaphone for the news of K-net

Novinky

Naše nejčerstvější úspěchy a aktivity

Prohlédněte
icon agenda for events

Potkejme se!

Podívejte se na chystané akce nebo si domluvme schůzku

Zjistěte kdy a kde
icon for Jara's videotips

Milujete tipy?

Přinášíme pravidelné užitečné videotipy ze světa IT

Zjistěte více
Grey logo of K-net Technical International Group
Facebook-f Linkedin-in Youtube

o nás

  • Profil
  • Reference
  • Certifikace
  • Kontakt

Naše činnost

  • Řešení
  • Technologie
  • Služby
  • Projekty spolufinancované EU

Pro Vás

  • Eventy
  • Videotipy
  • Občasník Login
  • Kariéra u nás
  • Pravidla soutěže

Rychlý kontakt

  • Recepce | info@k-net.cz
    Helpdesk | helpdesk@k-net.cz
  • Recepce | +420 548 220 150
    Helpdesk | +420 800 100 278
  • Centrála
    Olomoucká 170
    627 00 Brno - Černovice

Zásady používání souborů cookies

Zásady zpracování osobních údajů

Politika IMS

Copyright © K-net 2019. Všechna práva vyhrazena

Informace o cookies
Kliknutím na Souhlasit se vším budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické i marketingové - dokážeme vám tak umožnit pohodlné používání webu, měřit funkčnost našeho webu i vás cílit reklamou. Změnit své preference můžete snadno kliknutím na Nastavení cookies.
Nastavení cookiesSouhlasit se vším
Manage consent

Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z nich se ve vašem prohlížeči ukládají soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odmítnout tyto cookies. Zvažte ale to, že odhlášení některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení stránek.
Nezbytné cookies
Vždy povoleno
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
CookieDélkaPopis
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
NSC_ESNSpastThis cookie is set by the provider Netscaler load balancing service from Citrix. This cookie is used for ensuring traffic and user data is routed to the correct location where a site is hosted on multiple servers, inorder to get a consistent experience for the end user.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční cookies
Tyto soubory cookie jsou nezbytné pro fungování webových stránek, není tedy možné je zakázat. Obvykle se nastavují v reakci na akci, kterou na webu sami provedete, jako je nastavení zabezpečení, přihlášení a vyplňování formulářů. Svůj prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich zasílal upozornění. Mějte na paměti, že některé stránky nebudou bez těchto souborů fungovat. Tyto soubory cookie neukládají žádné informace, které lze přiřadit konkrétní osobě. Tyto soubory cookie můžeme nastavit my nebo poskytovatelé třetích stran, jejichž služby na webu využíváme. Tyto soubory cookie neukládají žádné informace, které lze přiřadit konkrétní osobě.
CookieDélkaPopis
pll_language1 yearThe pll _language cookie is used by Polylang to remember the language selected by the user when returning to the website, and also to get the language information when not available in another way.
sssessionThis cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
TawkConnectionTimesessionTawk.to, a live chat functionality, sets this cookie. For improved service, this cookie helps remember users so that previous chats can be linked together.
Výkonnostní cookies
Tyto soubory cookie si zavádí externí služby a pomáhají webu, aby byl pro uživatele přívětivější. Typickým přikládam je mapa z Google nebo video z YouTube. Všechny tyto služby si ukládají svá cookies.
Analytické cookies
Tyto soubory cookie se používají ke zlepšení fungování webových stránek. Umožňují nám rozpoznat a sledovat počet návštěvníků a sledovat, jak návštěvníci web používají. Pomáhají nám zlepšovat způsob, jakým webové stránky fungují, například tím, že uživatelům umožňují snadno najít to, co hledají. Tyto soubory cookie neshromažďují informace, které by vás mohly identifikovat. Pomocí těchto nástrojů analyzujeme a pravidelně zlepšujeme funkčnost našich webových stránek. Získané statistiky můžeme využít ke zlepšení uživatelského komfortu a k tomu, aby byla návštěva Webu pro vás jako uživatele zajímavější.
CookieDélkaPopis
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-26032567-21 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gcl_au3 monthsProvided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
leady_session_idsessionNo description available.
Reklamní cookies
Používají se ke sledování preferencí webu uživatele za účelem cílení reklamy, tj. zobrazování marketingových a reklamních sdělení (i na stránkách třetích stran), které mohou návštěvníka webu zajímat, v souladu s těmito preferencemi. Marketingové cookies využívají nástroje externích společností. Tyto marketingové soubory cookie budou použity pouze s vaším souhlasem.
CookieDélkaPopis
c16 years 25 days 13 hours 24 minutesThis cookie is set by Rubicon Project to control synchronization of user identification and exchange of user data between various ad services.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Ostatní
Další nekategorizované soubory cookie jsou ty, které jsou analyzovány a dosud nebyly zařazeny do žádné kategorie.
CookieDélkaPopis
browserupdateorg7 daysNo description available.
ULOŽIT A PŘIJMOUT
Powered by CookieYes Logo