Vyplatí se do firmy pořídit elektroauta?
Home ― Proč K-net ― Pro vás ― Časopis Login ― Články Loginu ― Vyplatí se do firmy pořídit elektroauta?
Rozhovor o zkušenostech s elektromobilitou ve firmě K-net s Tomášem Knettigem.
Tomáši, dokážeš spočítat, kolika auty jsi v životě jezdil? Jaké bylo první a čím jezdíš dnes?
První vůz byl samozřejmě táty. Byl to Polski Fiat 125 – 1500, ten jsem i opravoval, natíral a celkově se staral o jeho údržbu. Moje první vlastní auto byla Škoda 120, dále Favorit 1. generace, Forman…. Postupně jsem vyzkoušel vozy značek Škoda, Rover, Peugeot, Jaguar, Toyota a dneska jezdím BMW i3. Celkem, počítám, 17 vozů.
Jak je na tom vozový park K-netu dnes? Kolik má vozů a jaký mají podíl elektroauta a auta na naftu?
Hybridů máme pět. Jsou to Toyoty Yaris a úplně nově RAV4. Plně elektrických aut máme šest – třikrát BMW i3 a třikrát Peugeot iOn. Chtěl bych pro náš tým ještě minimálně čtyři další plně elektrická auta, ale to až příští rok. Rád bych se tak zbavil části vozů na naftu, kterých máme aktuálně 13. No a pak je tu ještě jedno auto na benzín. Takže ten poměr je asi půl na půl.
Jaká byla Tvá cesta k elektromobilitě?
Kolem roku 2003 jsme potřebovali nová auta a já se rozhodl, že všechna auta musí mít klimatizaci. Nelze totiž jezdit Brno – Praha a přijet na jednání upocený z dálnice. V Peugeotu na mě koukali jak na blázna, že chci do 206tek klimatizaci. Ale ta klimatizace se zaplatila stokrát. Některé 206tky máme doteď. Mají nájezd i kolem 500 000 km. Někdy kolem roku 2012, to jsem jezdil Jaguárem S-type a bylo to moje první auto s automatickou převodovkou, přišlo mé druhé rozhodnutí v této oblasti. Tenkrát jsem si řekl, že do firmy už nikdy nekoupím auto bez automatu.
Kolem roku 2008 jsem poprvé slyšel o elektromobilitě. Zastával jsem většinový názor. Bral jsem to jako nesmysl nebo spíš jako hračku pro militantní ekology. Neviděl jsem žádnou přidanou hodnotu. Měl jsem obavy z dojezdu a životnosti baterek. Prostě jako všichni.
V roce 2014 jsme potřebovali nové referentské vozy. Peugeoty 206 už začínaly být neudržitelné. Potřeboval jsem, aby auta měla automat a klimatizaci, a to je prostě drahé. Chvíli jsem testoval Peugeot 2008. Jezdil jsem s ním za 5 l/100 km. Ale referenti, kteří mají těžší nohu než já, jezdili za 11. Pak jsem ale objevil Toyotu Yaris a zjistil, že je v hybridu cenově velmi podobná tomu Peugeotu 2008. Já s ní jezdil za 5,5 l a těžkonohý kolega za přijatelných 7 l. Řekl jsem si, že pořídíme na zkoušku do firmy dva Yarisy. S jedním jsem jezdil a samozřejmě si s tou elektrikou hrál. Zkoušel jsem jezdit jen elektricky a prostě se mi to zalíbilo. Začal jsem se o to zajímat víc. Netrvalo dlouho a Google na mě vyskočil s reklamou, že ČEZ prodává své iOny. Hned jsem tři zamluvil. Po první testovací jízdě jsem okamžitě věděl, že taková auta potřebuju do firmy. Byl jsem nadšený z pohodlí a ticha. Z dojezdu jsem obavu neměl. iOny jsem koupil primárně na místní pojezdy a na cesty Olešnice – Brno.
Rozhovor přerušuje asistentka Andrea a prosí Tomáše, jestli by jí přes aplikaci neodemknul nabíjení jejího auta… 🙂
Takže další podobné rozhodnutí bude: už nikdy nekoupit do firmy auto bez autonomního řízení?
Na to ještě není doba. Ale budu jeden z prvních, kdo ho bude v autě mít.
Lidé, kteří v elektroautě nikdy neseděli, někdy řidičům pokládají bizarní otázky, například zda si koupíte nové baterky v krámě, když vám dojdou. Jakou nejdivnější otázku jsi slyšel Ty?
Otázky na baterie jsou obvyklé. Také na to, zda nabíjení není příliš drahé. Já odpovídám, že kW/h stojí 11 Kč a čip od ČEZu na neomezené dobíjení je za 450 Kč na měsíc. Takovou otázku bych po čtyřech letech, kdy je elektromobilita v ČR běžným tématem, opravdu nečekal. Je tu nepoučená veřejnost, ale bohužel i ta odborná. Mně konkrétně nabíjení vůbec nevadí. Vyřídím si zatím maily a naopak jsem rád, že si odpočinu od jízdy. Dneska máme notebooky, rychlý mobilní internet, Citrix… Firmu můžu řídit z iPadu. Jen je třeba cestu lépe plánovat.
Myslíš si, že elektroauta jsou jen do města?
Ještě nenastal čas na to mít jako jediné auto v rodině plně elektrický vůz. Do rodiny bych dneska doporučil spíš hybrid. Bezproblémové startování i v zimě a pohodlí jsou skvělé. Na druhou stranu je málo lidí, kteří ujedou 400 km denně. Myslím, že pro běžný život elektrika plně dostačuje. Rodina, která by měla dnes jenom jedno auto na elektřinu, si může na dovolenou něco půjčit – třeba obytňák… 🙂 To pak budou spokojení všichni, hlavně děti.
Jak je to vlastně s tou ekologií?
Je jasné, že když ve městě s milionem obyvatel auto nevypustí nic škodlivého, je to plus. V takovém městě je velká hustota budov, které jsou vysoké, je tu mnoho uzavřených prostor a značná koncentrace škodlivin, které se špatně „rozfoukají“ pryč. Já vím, spalujeme uhlí, abychom vyrobili elektřinu, ale na druhou stranu to děláme v peci s kontrolovaným hořením. Komíny mají filtry a vůbec všechny ty technologie na komínech, které mají rozptyl v obrovských výškách, jsou lepší než výfuk u chodníku.
Benzín přece nelze koupit jako lokální komoditu a benzín také neteče sám ze země. Zároveň má jeho výroba z ropy významnou ekologickou stopu. Ropa se musí rafinovat, máme tady ropovody, dopravu k zákazníkovi na pumpy a tankery, které strašné množství nafty spálí a občas způsobí obrovské ekologické katastrofy.
Jaký cítíš rozdíl ve firmě mezi klasickým a elektrickým vozovým parkem? Myslím spokojenost zaměstnanců, nákladovost, reakce zákazníků?
Všechna elektrická auta si vzaly holky. Byly z nich nadšené. Pak se přidali i kluci. Ti oceňují zadní náhon. Hybridy poměrně rychle všichni přijali. S hybridy problém neměl nikdo.
Provozní náklady elektroaut jsou kolem 0,5 Kč/km. Co budou stát nové baterky, to nevím. Ale jsou to jen baterky. Jeden iOn už pár článků potřeboval vyměnit a zvládli jsme to za 30 000 Kč, i když jsme si je museli nechat poslat ze zahraničí. Ale teď víme, že bychom to zvládli i levněji.
Jsme IT firma. Máme rádi nové technologie a tím, že jezdíme elektrickými auty, to jasně dáváme najevo i zákazníkům.
Co osobně cítíš jako největší výhody a nevýhody?
Nevýhody jsou jasné. Řídká síť nabíječek a s tím spojený nedostatek flexibility. Dál vnímám jako nevýhodu velikost baterií, které se musela přizpůsobit i konstrukce aut. Jako další nevýhodu vnímám, že výrobci čekají, že je řidič alespoň trochu IT gramotný. Ono to totiž svádí k ostré jízdě, prudkým rozjezdům a podobně. To se ale řidič rychle odnaučí, když zjistí, jak mu takové věci zkracují dojezd.
Výhody jsou také zřejmé: pohodlí, parkování zdarma v modrých zónách, levný provoz, ticho a radost z řízení. Auta neuvěřitelně sedí v zatáčkách díky zatíženému spodku právě těmi baterkami. Takže ještě jízdní vlastnosti.
Jára Ludvík
Vystudoval VŠH obor Management destinací cestovního ruchu a MUP Mediální studia. S K‑netem žije už více než 14 let. Prošel si helpdeskem, podporou uživatelů a prací správce systémů. Pak ale zvítězila jeho touha po tvorbě a proto se poslední roky zaměřuje na marketing a vytváření obsahu. Píše články na web, do Loginu a natáčí videa.