Evropské projekty: smysluplně vynaložené peníze
Home ― Proč K-net ― Pro vás ― Časopis Login ― Články Loginu ― Evropské projekty: smysluplně vynaložené peníze
Akumulace energie, fotovoltaická elektrárna a elektromobily
Taktéž z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost získal K-net dotaci ve výši přes 1,2 milionu korun (75 % celkových způsobilých výdajů) na pořízení tří elektromobilů včetně mobilních nabíjecích stanic. Ty umožňují dobití vozidla ze standardní třífázové zásuvky (3F 400V 16A) za pouhé 3,5 hodiny. Můžete tak elektrovozidlo nabít ze stejné zásuvky, jakou používáte například pro připojení cirkulárky. Tři nové vozy tak doplnily stávající vozový park, který do té doby již zahrnoval tři starší elektromobily a čtyři hybridní vozy. Rychlonabíjení se tak stalo důležitou součástí pohodlného užívání v případě, že všichni řidiči elektrických vozů se sejdou na pracovišti ve stejném čase.
„Přestože jednotlivé projekty na sebe navazovaly, nepostihli jsme při jejich přípravě všechny technologické vazby a dopady. Až ve chvíli, kdy tyto tři projekty ležely vedle sebe, jsme zjistili, že dává velký smysl, dokážeme-li vyrobenou energii nejenom ukládat, ale také distribuovat s minimálními ztrátami způsobenými převody mezi střídavou a stej- nosměrnou složkou proudu při nabíjení našich elektrovozů. Dokonce jsme v tomto smyslu požádali o změnu projektu, přestože jsme věděli, že na toto rozšíření se již dotace nebude vztahovat a budeme muset tuto část zaplatit bez podpory,“ doplňuje Tomáš Knettig. Pro rychlonabíjení stejnosměrným proudem bylo nutné změnit koncepci bateriového úložiště; změnit jeho pracovní napětí, a tím i mírně navýšit kapacitu. V původním projektu nebylo v Brně počítáno s tak výkonným bateriovým úložištěm. Proto K-net zažádal o dotaci na pořízení stacionárního bateriového úložiště o kapacitě 33,6 kWh, které doplnilo stávající identické úložiště napojené na fotovoltaickou elektrárnu. Doplněné úložiště slouží k vyvažování špičkové zátěže elektrických příkonů a pro nabíjení elektrovozů poskytuje rychlonabíječce stejnosměrný proud bez dalšího měniče. Projekt byl podpořen částkou 319 400 korun z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. „Najednou ta práce s energií dostala zcela jinou hodnotu,“ říká jednatel společnosti.
"Jsem velkým příznivcem elektromobility", říká v rozhovoru Tomáš Knettig.
Netajíte se už léta láskou k elektrickým vozům. Proč jste si je tak oblíbil?
Kolik elektrovozů aktuálně K-net využívá?
Jaká je aktuální nabídka elektromobilů na českém trhu?
K-net propojil tři zajímavé myšlenky, které se týkají hospodaření s energií, fotovoltaiky a elektromobility, do jednoho funkčního celku. Můžete laicky vysvětlit, o co jde?
Co všechno vaše produkty hlídají a zjišťují?
Musím to vzít trochu zeširoka. Od roku 2010 opravdu intenzivně sbíráme a vyhodnocujeme data z výpočetní techniky o informačních technologiích. Průběžně jsme došli k poznání, že v případě selhání techniky nejsme schopni zhruba u poloviny případů identifikovat důvod kolapsu. Z toho vyplynulo, že musíme mít daleko více informací o vnějším prostředí, ve kterém technika funguje. Proto jsme vyvinuli produkt netSense.
V tuto chvíli nejenže sbíráme informace o tom, že běží sever, jaké má ovladače, kolik je místa na disku, jak jsou vytížené procesory, kolik dat protéká atd., ale také hlídáme, jaká je spotřeba energií, jaké proudy tam tečou, jaká je teplota v místnosti, jaká je tam vlhkost atd. Když jsme napočítali, kolik čidel bychom potřebovali na jednu serverovnu, došli jsme ke statisícovým částkám, takže jsme se pustili do výzkumu a vývoje vlastních čidel a vznikl netSense. Najednou vidíme nejen to, co dělají všechny technologie, ale jsme schopni rozkrýt, kde vznikl problém u cca 25-30 % dříve nevysvětlitelných odstávek. Například dohledáme, že nešla klimatizace, byla problematická dodávka elektřiny nebo v tom čase byl problém někde jinde. To všechno nyní můžeme pozorovat a podle toho upravovat procesy, aby technika lépe fungovala.
Podrobné údaje o projektech jsou uvedeny na těchto stránkách: