Město Vyškov
Město Vyškov má IT technologie pod dohledem. A vy?
Home ― Proč K-net ― Spolehlivý partner ― Reference ― Město Vyškov
Město Vyškov využívá pro zajištění provozu IT infrastruktury svého úřadu službu sledování provozu netGuard od dohledového centra společnosti K-net. Na zkušenosti s touto službou jsme se zeptali vedoucího Oddělení informatiky úřadu Radka Brázdy.
Proč používáte službu dohledu provozu IT infrastruktury?
V předchozích letech jsme s využitím investic města i evropských dotačních programů významně rozšířili a modernizovali informační technologie úřadu. Zvýšila se jejich výkonnost, dostupnost a celková bezpečnost. Na druhou stranu stouply nároky na zajištění nepřetržitého provozu těchto technologií a na ně navázaných informačních systémů. Těch nejdůležitějších jsem u nás napočítal cca 10. I když dnes každý výrobce své technologie doplňuje nástroji pro jejich správu, administraci a řešení problémů, tak jejich pravidelná a důsledná kontrola znamená, že je potřeba jednotlivá prostředí postupně otevírat a kontrolovat, což je časově náročné a při běžném provozu nereálné. Tolik informatiků, resp. jejich časových kapacit, úřad nemá. Proto je služba, která provoz všech těchto technologií sleduje současně místo nás, zajímavá. Pokud je navíc cenově dostupná, není důvod dlouze přemýšlet.
Jak dlouho a jakým způsobem pracovníkům IT tato služba pomáhá?
Službu dohledu provozu IT technologií využíváme už pátým rokem. A funguje jednoduše. Jednotlivým sledovaným technologiím jsme společně se specialisty K-net přiřadili parametry, jejichž dosažení či překročení signalizuje problém. Pokud k tomu dojde, je nastalá situace signalizována pracovníkům dohledového centra K-net a ti obratem informují nás. A protože nám K-net zajišťuje i technickou podporu IT technologií, řadu indikovaných problémů nám rovnou pomáhá řešit a odstranit.
S jakými problémy Vám dohled pomáhá?
Asi nejčastější signalizovaný problém je docházející místo či výkon na některém z HW prostředků pro uložení a zpracování dat. Ať už uživatelských nebo systémových. Vypadá to banálně, ale všichni informatici už se určitě potkali se situací, kdy nějaký systém nefunguje, jak má a po kratším či delším čase se zjistí, že je to proto, že nelze zapsat nějaká data nebo že vázne odezva systému. V případě využití dohledu to problém není. Předchází varování a včasná reakce na toto varování naopak vzniku možného výpadku provozu zabrání. I přesto nastávají čas od času situace, kdy nějaká technologie skutečně nefunguje nebo alespoň ne tak, jak má. A potom nám dohled pomáhá najít příčinu.
Jakým způsobem lze příčinu problémů hledat?
Výhodou je, že data z monitorovaných technologií jsou uchovávána až půl roku. Provoz jednotlivých technologií lze tedy analyzovat i zpětně a dohledávat možné souvislosti. Pokud dohled přímo zahlásí, že něco nefunguje (nějaká služba, virtuální server, konkrétní zařízení apod.), potom je řešení snadné. Složitější byla např. situace, kdy se ozývali uživatelé, že „agendový systém je dnes nějaký líný“. V tom případě postupnou kontrolou vytipovaných technologií hledáme slabé místo, až například nalezneme konkrétní port na centrálním síťovém prvku, který způsobuje „záplavu“ v datové síti. Poté, další kontrolou aplikace napojené na tento port, přijdeme na nevhodně provedenou konfiguraci realizovanou třetí stranou.
Následná náprava poté již bývá lehce proveditelná, neboť známe veškeré souvislosti působící v naší infrastruktuře na toto konkrétní technické zapojení. Co je ovšem neméně důležité jako celý tento proces, je i následná změna v příslušné dokumentaci provozovaných technologií. 😊
Za naše oddělení musím konstatovat, že dohled provozu IT infrastruktury netGuard nám společně s dalšími specializovanými nástroji velice dobře pomáhá zajišťovat kontinuální a minimálně přerušovaný provoz všech důležitých systémů a agend města.