ZŠ Rýmařov
On-line výuka s Google Classroom
Home ― Proč K-net ― Spolehlivý partner ― Reference ― ZŠ Rýmařov
Pandemie COVID-19 ukázala, nakolik a jak rychle jsou školy připraveny přejít na výuku on-line. Dobrým příkladem je rozsáhlá základní škola v Rýmařově, která již několik let spolupracuje s firmou K-net.
Předloni v březnu byl počítačový systém základní školy v Rýmařově zasažen kryptoviremDruh ransomware (vyděračský software) je druh škodlivého programu, který šifruje data v něm zapsaná, a pak požaduje od oběti výkupné za obnovení přístupu. Více na…. Díky rozjednané spolupráci s K-net se podařilo včas zastavit útok a K-net opravil napáchané škody. Bohužel i takto došlo ke ztrátě některých dat. Pro vedení školy to byl jasný signál, že myšlenka přejít z čistě serverového řešení na cloudové řízení školy je správná.
Vedení školy začalo zvažovat založení jednotného školního systému, tzn. školních účtů, komunikačního kanálu a úložišť materiálů. Srovnávalo dva nejznámější školní systémy – Microsoft 365 a Google Suite. Zvítězil G Suite. Proč? Podle ředitele školy Jana Jablončíka je Google přívětivějším prostředím pro mladou generaci, a právě ona je na školách hlavním uživatelem.
Plán počítal se zavedením G Suite postupně v průběhu roku. Jenže přišel březen 2020 a s ním uzavření škol a distanční výuka. Začátek byl velmi vyčerpávající a chaotický, jak pro žáky a rodiče, tak pro učitele. Díky vizi školy však opravdu jen začátek. Opět pomohl K-net a z plánovaného roku se období ostrého nasazení G Suite zkrátilo na rekordních 14 dní.
K-net vzal na sebe zodpovědnost správce, vytvořil žákům a učitelům jednotné školní účty. Zprovoznil veškerá potřebná nastavení G Suite a zaškolil všechny učitele v modulech G Suite tak, aby mohla 30. března 2020 začít pravidelná online školní výuka. Svou připraveností se škola mohla zařadit mezi 10 % škol, které rozjely naplno výuku on-line hned na začátku pandemie v Česku.
Technické zázemí školy dokázalo umožnit všem učitelům on-line výuku na noteboocích či tabletech. 96 % žáků včetně prvňáčků bylo schopno se této on-line výuky účastnit. Škola zavedla 25minutové on-line hodiny, aby žáci celé dopoledne neproseděli u monitorů, a také vyšla rodičům vstříc nepřekrýváním přenosů výuky prvního a druhého stupně, neboť někteří rodiče mají doma děti různého věku, ale jen jedno vhodné IT zařízení. Fyzický vzájemný kontakt žákům očividně chyběl, po výuce zůstávali připojeni a spolu si dále povídali a sdíleli své myšlenky.
Dá se říci, že i COVID-19 přinesl něco dobrého. Ředitel Jan Jablončík vidí na své škole dva významné přínosy. Skvěle zvládnutý přechod na on-line výuku za 14 dní místo mnoha měsíců a mimořádné dotace MŠMT, díky kterým může dovybavit všechny učitele notebooky, nebo zařídit mobilní třídu.
Co říká o Google Classroom
Mgr. Jan Jablončík
ředitel ZŠ Rýmařov
Google Classroom znamená pro naši školu jednotné řešení distanční výuky, které umožňuje, v jedné aplikaci a v reálném čase, zásadní kontakt učitele a žáka. S žáky lze sdílet veškerý digitální materiál (dokumenty, fotografie, videa, odkazy atd.), žáky lze testovat, žáky lze hodnotit. Pro svou jednoduchost se Classroom velmi rychle učí i kolegové, kteří nemají vztah k digitálním technologiím.
ZŠ Rýmařov byla jednou z našich prvních škol, kde jsme po uzavření škol na jaře tohoto roku implementovali distanční výuku na platformě G Suite. Byla to ale také jedna z nejrychlejších implementací hlavně díky přístupu vedení školy a díky šikovnosti pedagogů, kteří technologii rychle přijali a začali využívat. Školení proběhlo distančně pro přibližně 50 pedagogů najednou. Stačily 2 dvouhodinové bloky.