2000 kilometrů a dva světy
Home ― Proč K-net ― Pro vás ― Časopis Login ― Články Loginu ― 2000 kilometrů a dva světy
Postřehy z cest
I letos, stejně jako každý rok, se zástupci společnosti K-net účastnili Citrix Summitu. Ten se tentokrát konal v Orlandu na Floridě. Tomáš Knettig a Petr Nepustil se rozhodli rozšířit pracovní cestu o návštěvu Portorika. Tato země, oficiálně tzv. nezačleněné území USA, leží v Karibském moři a je vzdálena od Floridy téměř 2000 km. Jde tedy o podobnou vzdálenost jako mezi Prahou a Edinburghem. Pokud však porovnáte tyto dvě metropole, naleznete patrně mnohem méně rozdílů než mezi Orlandem a San Juanem.
Již mnoho let se říká, že co je v USA novinkou, dostane se do ČR za rok. Platí to?
Petr: Ano. Minimálně to stále platí o technologiích. U životního stylu je to ještě déle. Rozhodujícím faktorem je kupní síla obyvatel.
Tomáš: Je to vidět právě na technologiích. Člověk se dozví informace přímo od zdroje, a to včetně emocí, které nové trendy vzbuzují. Již na konferenci je jasné, zda se vůbec novinka dostane do Evropy. Myslím také, že američtí nákupčí nemají tak svázané ruce v rozhodování. Na druhou stranu, konferencí se účastní světové špičky v technologiích, tak je to možná zavádějící.
Měl bych se raději vydat na dovolenou do Portorika nebo do Orlanda?
Petr: To záleží na tom, co chcete vidět. Pokud vás zajímá, jak to vypadá v Americe, Florida je pro to ideální. Portoriko je úplně jiný svět.
Tomáš: Pokud pojedete s dětmi, rozhodně bych doporučil Orlando, kde je pro ně mnoho atrakcí v zábavních parcích. To je pro Američany taková „pouť“ aspoň jednou za život. Pokud pojedete bez dětí, může být zajímavější Portoriko. Kontrast mezi americkým či evropským prostředím, na které jsme zvyklí, je velký. Také naše představa o tom, že USA nemá historii je mylná. To jsem si uvědomil právě v Portoriku při návštěvě San Juanu. V něm se můžete potkat se středověkou i koloniální architekturou.
Porovnejte prosím přístup obyvatel k turistům Orlanda a Portorika…
Petr: V USA je americký úsměv všudypřítomný. V Portoriku se chovají místní obyvatelé k návštěvníkům snad ještě přívětivěji.
Tomáš: Záleží na části Orlanda. Obecně mi ale připadalo trochu sterilní. Naopak obyvatelé Portorika jsou velmi veselí, je v nich ta latinsko-americká dobrosrdečnost. Také dobře vědí, že turismus je významnou součástí jejich ekonomiky. Přesto nejsou nijak vtíraví.
Překvapila vás nějaká technologie aplikovaná do běžného života, která v ČR není a v USA se běžně používá? Mám na mysli například sdílené elektro-koloběžky, které se u nás objevily v loňském roce.
Petr: V USA je to znát hodně v architektuře měst. Napadají mě ještě nadzemní vlaky a celý systém veřejné dopravy, kde je to také dost vidět.
Tomáš: Je to hlavně o myšlení. Američani adoptují technologie podstatně rychleji než my. Je prakticky nepředstavitelné, že by někdo jel po dálnici bez tempomatu nebo poslouchal hudbu jinak než online (Apple music, Spotify…). V ČR se tyto technologie také používají, ale jako standard je zde zatím nevnímám. Obrovskou roli hraje také nastavení kurzu dolaru a devalvované koruny. Pro Američany jsou ceny za tyto služby ve srovnání s jejich příjmy a náklady mnohem dostupnější.
Je nějaká technologie, bez které si cestování nedovedete představit?
Petr: Technologie se nám hodily hlavně v Portoriku. Bez GPS se ale obejít dá. Stačily nám Google maps.
Tomáš: Oproti tomu při jiné cestě po nedaleké Kubě bych se neobešel bez offline map maps.me. Jinak pro mě jednoznačně Citrix. Díky Citrixu jsem mohl firmu řídit i z deštného pralesa.
Na co budete z vaší cesty nejvíc vzpomínat?
Petr: Sanibel na Floridě nás okouzlil pláží plnou škeblí a Portoriko zase deštným pralesem. To bylo pro nás něco nového.
Tomáš: Kousek od Orlanda je Mys Canaveral s Kennedy Space Center. Byl jsem tam už po třetí. Dnes je na něm dobře vidět, že se díky Muskovi zase v americkém vesmírném programu začalo něco dít. Do značné míry je to však mezinárodní prostředí, své budovy tam má i Rusko.
Jára Ludvík
Vystudoval VŠH obor Management destinací cestovního ruchu a MUP Mediální studia. S K‑netem žije už více než 14 let. Prošel si helpdeskem, podporou uživatelů a prací správce systémů. Pak ale zvítězila jeho touha po tvorbě a proto se poslední roky zaměřuje na marketing a vytváření obsahu. Píše články na web, do Loginu a natáčí videa.