Účinné řešení home office s Citrix
Home ― Proč K-net ― Pro vás ― Časopis Login ― Články Loginu ― Účinné řešení home office s Citrix
Rozhovor Jana Knettiga s Vladimírem Střálkou z firmy Citrix na téma využití jejich nástrojů pro zajištění fungování podniku za jakýchkoli podmínek a zvýšení efektivity práce.
Jak dlouho už Citrix vytváří nástroje pro vzdálenou práci?
To, že se používají naše nástroje pro vzdálenou práci, je v podstatě vedlejší efekt našeho vývoje. Citrix od 90. let přináší technologii, která umožňuje centralizovaný běh Windows aplikací. To kdysi nebylo možné. Svět Windows se vyvíjel od samostatných koncových počítačů a až jejich spojováním začaly být zajímavé pro podniky. Ty však měly nároky na centralizovaný běh aplikací, aby uživatelé pracovali se stejnými daty a byla jednodušší správa aplikací, což svět Windows neumožňoval. Citrix tedy přinesl tuto možnost do světa Windows v době, kdy to Windows neuměly. Vzdálená práce tedy nebyla primárním impulsem, ale dalším uživatelským scénářem, jak lze Citrix využít. Tím, že Citrix umožnil centrální běh aplikací jedoucí na serverech a zobrazující se na koncovém zařízení, umožnil i vzdálenou práci. Produkt se tehdy jmenoval Citrix Winframe a byl vydán v roce 1995 jako upravené Windows 95.
Takže původní myšlenkou byla centralizace aplikací, aby všichni uživatelé mohli pracovat se stejnými daty. Jaké jsou dnes typické scénáře využití technologií Citrix?
Je samozřejmé, že aktuálně v době COVID-19 je nejvyužívanějším scénářem právě možnost vzdáleného přístupu. Citrix poskytuje platformu, díky které lze s firemními aplikacemi a dokumenty pracovat stejně pohodlně a bezpečně jako při práci z firemního počítače přímo ve firmě. Vzhledem k čím dál větší oblibě počítačů Apple nebo využívání tabletů pro práci a potřeby mít vše dostupné i z telefonu, je častým scénářem také přístup k Windows aplikacím z těchto zařízení. Workspace totiž vytváří prostředí, které je zcela nezávislé na platformě. Z pohledu správců informačních systémů je Citrix velmi užitečný ve scénářích, jako je potřeba poskytnout určité skupině uživatelů novou aplikaci, příprava prostředí pro nového zaměstnance nebo také odchod zaměstnance. V těchto případech totiž ve spojení s nastavením pravidel na centrálním adresáři uživatelů (Active DirectoryActive Directory je v informatice název adresářových služeb LDAP implementované firmou Microsoft pro řadu systémů Windows. Databáze Active Directory je uložená na řadiči domény, který…) je možné přesně určit, jaké aplikace a dokumenty má mít k dispozici pro svou práci uživatel z určité skupiny, například účetní, a zaměstnance pak stačí zařadit do této skupiny, či jej z něj naopak vyřadit, a okamžitě získává, resp. ztrácí, přístup k potřebným aplikacím a datům přes platformu Citrix Workspace. Díky tomuto principu je i výměna zařízení při generační obměně či ztrátě hračkou, jelikož na nový počítač se pouze nainstaluje aplikace Citrix Workspace a uživatel je připraven pokračovat tam, kde skončil.
To zní velmi dobře. Je-li Citrix vhodným řešením pro práci na dálku, jak se dotkl COVID-19 zákazníků Citrixu?
Máme odezvu, především od českých bank působících v ČR, finančních institucí a větších podniků, se kterými jsem přímo hovořil, že zákazníci díky Citrixu víceméně neměli s přechodem na home office žádné problémy. Pro ně to bylo vlastně přirozeným rozšířením toho, na co jsou již dnes zvyklí. Jediný problém nastal u zaměstnanců, čím se připojit, když nemají firemní notebook. I toto ale dokáže Citrix dobře řešit. Přestože za normální situace by to bezpečáci nedovolili, umožnili uživatelům použít jejich osobní počítače. Díky Citrixu je to zcela bezpečné a bezproblémové.
Dnes téměř na jakémkoli zařízení, které může být připojeno do internetu, může běžet aplikace Citrix Workspace (dříve Receiver) a umožnit tak vzdálený a navíc velmi bezpečný přístup k firemním aplikacím. Na počítač se totiž nepřenáší data, ale pouze uživatelské prostředí, tedy to, co uživatel vidí. Je to tak bezpečné, že to bezpečáci akceptovali.
Jediný problém, který tak řešili, byl nedostatek licencí. Od firem, které neměly do té doby Citrix a kdy v březnu přišel příkaz ze dne na den, jsme měli poptávky, že chtějí rychle Citrix nasadit, protože jiná řešení nezvládala nápor nových uživatelů pracujících vzdáleně. Ti, kteří se pro Citrix rozhodli, byli schopni během tří, čtyř dnů pro své uživatele zajistit pohodlné a bezpečné prostředí pro vzdálenou práci.
Díky Citrixu jsme tedy schopni se vzdáleně připojit k podnikovým Windows aplikacím a dokumentům. Co webové aplikace, kterých je dnes spousta. Tam se připojím normálně přes prohlížeč. Je mi tedy v tomto směru k něčemu Citrix?
Samozřejmě, pokud chceme zajistit bezpečnost těchto aplikací. Jak jsem na začátku hovořil o Citrix Workspace, tak tato technologie vlastně vytváří takový počítač v počítači. A tomuto počítači můžeme nastavit, zda může přistupovat k disku na našem skutečném počítači, k obsahu USB disků, jakožto k potenciálním zdrojům škodlivých souborů, zda lze používat kameru, mikrofon apod. Zároveň ten virtuální počítač je chráněn všemi technologiemi, které máte ve vašem datovém centru či clouduJedná se o služby poskytované přes internet, pomocí kterých se zprostředkovává přístup k aplikacím, úložišti pro data nebo výpočetnímu výkonu. Poskytovatel těchto služeb zajišťuje veškeré…, na rozdíl od uživatelova fyzického počítače, který může být jakýkoli a jako firma nad ním nemusíte mít plnou či žádnou kontrolu. Pro uživatele je výhoda, že všechny aplikace, ať podnikové Windows aplikace či webové, má přístupné z jedné virtuální plochy. Také se nemusí do všech aplikací hlásit. Stačí se přihlásit do Workspace, a ten už zajistí přihlášení do všech aplikací.
Jaký je rozdíl mezi Citrix Workspace a VPN? Tu používá mnoho firem pro přístup k firemním aplikacím a souborům.
Oproti VPNPřístup přes virtuální privátní síť se uplatní např. pokud existují dvě lokální sítě na dvou místech (třeba Praha/Brno). Pak je možné využít tuto technologii a… je to jiný způsob, jak přistoupit k aplikacím. VPNPřístup přes virtuální privátní síť se uplatní např. pokud existují dvě lokální sítě na dvou místech (třeba Praha/Brno). Pak je možné využít tuto technologii a… chrání přenos mezi uživatelem a firmou autorizací a šifrováním, což dělá Workspace také, ale VPNPřístup přes virtuální privátní síť se uplatní např. pokud existují dvě lokální sítě na dvou místech (třeba Praha/Brno). Pak je možné využít tuto technologii a… už nezajistí to, že si uživatel, který získá takto přístup, nebude moci informace stáhnout, zneužít apod. Musí být tedy doplněna o další technologie, což představuje další náklady a další specialisty, kteří se o ně musejí starat. Navíc všechny musí být instalovány na koncovém zařízení, čímž stoupá náročnost jak pro správce, tak pro uživatele. V tomto je tedy mj. velká elegance a jednoduchost řešení Citrix. Pro vyšší bezpečnost poskytujeme také dvoufaktorové přihlášení, tedy přihlášení jménem, heslem a doplněné kódem v sms, otiskem prstu, FaceID atp. Workspace je také podstatně méně náročný na rychlost a kvalitu internetu.
Vím, že řada podniků má potíž právě s kvalitou připojení. V samotné organizaci ji často dokáží ovlivnit, ale u zaměstnanců doma většinou ne. Jak náročný je Citrix na datové připojení?
Citrix se při běžné kancelářské práci počítá v desítkách až stovkách kb/s, tedy prakticky nic v kontextu dnešních běžných domácích připojení nebo i připojení z mobilu, protože se přenáší jen obraz. Pokud se na něm mnoho nemění, mnoho se nepřenáší. Naproti tomu u VPNPřístup přes virtuální privátní síť se uplatní např. pokud existují dvě lokální sítě na dvou místech (třeba Praha/Brno). Pak je možné využít tuto technologii a… se všechna data přetahují – každá několika megabajtová fotka a všechna data u aplikací, které synchronizují data ze serveru. Takže u VPNPřístup přes virtuální privátní síť se uplatní např. pokud existují dvě lokální sítě na dvou místech (třeba Praha/Brno). Pak je možné využít tuto technologii a… dochází často k zasekávání a nekonzistencím. Já dnes klasickou VPNPřístup přes virtuální privátní síť se uplatní např. pokud existují dvě lokální sítě na dvou místech (třeba Praha/Brno). Pak je možné využít tuto technologii a… nemám, nechybí mi a moje práce je kvalitnější. Věřím, že s Citrixem bude kvalitnější práce nejen na dálku i pro mnoho dalších organizací a lidí.
Má Citrix konkurenci?
Existuje konkurence ve vzdáleném přístupu, ve virtuálním počítači (Microsoft, VMware), ale v tom celém konceptu digitálního pracoviště, tedy všechny aplikace, data a firemní nastavení na jednom místě nezávisle na platformě, nemáme konkurenci. I podle Gartnera.
Kdo je typickým zákazníkem Citrix?
Převážně větší firmy, které mají různorodé aplikační prostředí. Mají tedy mix od starších Windows aplikací, či starých podnikových Java aplikací po webové aplikace a cloudové aplikaceV modelu SaaS – software jako služba uživatel software nekupuje. Neplatí za jednorázovou licenci, která by ho opravňovala využívat software navždy, naopak si software pronajme… More. Používají také Office 365 a mají velké množství koncových stanic, které je pracné držet v konzistentním stavu = aktuální a zabezpečené. Je-li uživatelů několik tisíc, má to největší přidanou hodnotu, v nejvíce scénářích.
Co malé a střední firmy? Může být pro ně Citrix zajímavý?
Určitě ano. Jde však o komplexnější platformní řešení, díky čemuž mohou mít takovéto firmy problém zajistit si interní odborníky, kteří jim toto prostředí vybudují a budou spravovat. Pro tyto firmy je tedy nejzajímavější mít Citrix dodáván jako službu od partnera Citrix jako je K-net. Zákazník tak nemusí investovat do celé technologie a know-how a přitom může využívat jejich výhod.
Všiml jsem si, že Citrix nabízí také řešení pro sdílení dokumentů. Zároveň máte úzkou spolupráci s Microsoftem. Jaký má význam Citrix ShareFile v době Microsoft OneDrive a podobných cloudových úložišť?
ShareFile je platforma pro kolaboraci, sdílení a práci se soubory, jak název napovídá. Takových je dnes víc, vč. OneDrive od Microsoftu. Nicméně ShareFile je součástí Workspace a umožňuje přístup k souborům v širším kontextu. Umožňuje aplikovat daleko větší množství uživatelských scénářů na práci se soubory, z hlediska bezpečnosti a z hlediska toho, co s těmi soubory potřebujeme dělat. Může být velmi zajímavým rozšířením jiných systémů. S OneDrivem, Dropboxem a dalšími vč. klasického souborového systému je plně integrovaný a přináší další funkcionalitu, která je potřebná třeba pro externí uživatele. Např. umožňuje sdílet, zveřejnit, komentovat či schvalovat soubor bez nutnosti povolení jeho stažení na vlastní zařízení, čímž je kontrola nad tím, aby soubory nebyly tam, kde nemají být. Může být proto zajímavý např. při práci se smlouvami. Lze v něm rovněž vytvářet jednoduchá schvalovací workflow. ShareFile je systém pro práci se soubory v rámci Workspace, a umožňuje tak také jednotné vyhledávání napříč všemi připojenými úložišti.
Slyšel jsem také, že nově mluví Citrix o „Intelligent Workspace“ a s ním spojenými mikro aplikacemi. O co se jedná?
Je to nová záležitost. Primárním cílem „inteligentního pracoviště“ je zvýšit produktivitu a efektivitu koncového uživatele, zaměstnance. Spočívá ve zjednodušení především těch činností, které člověk nedělá rutinně. Zjednodušuje práci se složitými systémy, se kterými většina uživatelů pravidelně nepracuje, tím, že ke složitým aplikacím se vytvoří v rámci Workspace jednoduché doplňující aplikace, které poskytnou přesně a jen ty funkce, které daný uživatel potřebuje, navíc v intuitivním uživatelském prostředí. Tyto jednoduché mikro aplikace jsou zcela propojené s jejich plnými protějšky, do kterých vůbec nemusí být zasahováno. Navíc se jednoduše vytváří pomocí nástroje přímo v rámci Workspace.
V čem je tedy ta efektivita těchto mikro aplikací?
Průměrný uživatel dnes pracuje cca s 10 systémy, přičemž většinou jen jeden je pro něj hlavní a ty zbylé používá jen jednou za čas, typicky potřebuje-li něco po jiném oddělení. Všechny ty systémy bývají komplexní, takže musíme řídit, co kdo může v daném systému dělat, aby něco neudělal špatně. Pro uživatele je to rovněž frustrující, protože se v aplikaci neorientují, a tak je celá tato činnost neefektivní. Proto jsme přišli s přístupem, kdy se vytvoří jednoduché mikro aplikace v rámci Citrix Workspace, a ty se provážou s těmi velkými podnikovými aplikacemi. Když tak chci například zažádat o dovolenou, nemusím se kvůli tomu hlásit do velkého HR systému, ale v rámci svého Workspace kliknu na tlačítko „Zažádat o dovolenou“, vyplním pár jednoduchých polí ve formuláři, kliknu na „Zažádat“ a mému manažerovi už ve Workspace vyskočí upozornění s mou žádostí, kterou může rovnou z Workspace klikem na jedno tlačítko schválit či zamítnout. Na pozadí dojde k propsání mé žádosti i jejího schválení do velké HR systému, který jsem jako uživatel vůbec nemusel takto použít. Je to jednoduchý příklad, ale podobný princip se dá aplikovat u mnoha dalších procesů, např. při žádosti o IT podporu. Dle průzkumů analytických společností jako je Forrester nebo Gartner je přepínání mezi aplikacemi jednou z hlavních brzd efektivity, jelikož aplikací je tolik, že samotné přepínání a rozpomínání se na jejich ovládání nás dokáže významně zaměstnat. Workspace tak může dle propočtů zvýšit efektivitu o 15-20 %.
15-20 % zvýšení efektivity, to už stojí za úvahu. Mé efektivitě by asi pomohlo také, kdybych ty mikro aplikace mohl jednoduše ovládat z telefonu a kdyby mi pomohly ztenčit množství pošty, která mi chodí do schránky. Dá se toto od Intelligent Workspace očekávat?
Určitě. Je napsaný tak, aby fungoval na jakékoli platformě, takže firma dostává nástroj na vytvoření pracovního uživatelského prostředí, ať uživatelé pracují na jakémkoli zařízení. Když si pustím přes Citrix klasickou Windows aplikaci na malém displeji mobilu, asi se mi bude ovládat velmi obtížně, takže díky mikro aplikacím to mám vytažené do formátu, který je příjemný na všech zařízeních. A přijatou poštu lze také ztenčit, jelikož upozornění na řadu věcí, které dnes standardně chodí v řadě organizací do e-mailu, mohou zůstávat pouze ve Workspace, odkud je i rovnou vyřídí.
Jakou podporu mohou zákazníci od Citrix očekávat?
Na naše zařízení samozřejmě poskytujeme různé úrovně záruky. Nicméně v Evropě realizujeme veškeré své systémy pomocí autorizovaných partnerů. Ti jsou schopní celý systém založený na Citrix navrhnout, postavit a provozovat. Co se týká mikro aplikací, je to opět práce pro partnery. Pro organizace je to velmi zajímavé, protože je to určitě levnější než zakázkový vývoj moderních nadstaveb ke starým podnikovým aplikacím a přínos může být obrovský.
Otázka na závěr: Doslechl jsem se, že Citrix významně rozšířil své počty v ČR. Jak k tomu došlo?
Ano, v Praze na Karlíně nás nyní sedí kolem stovky, převážně vývojářů a produktových marketérů. Citrix provedl v Praze akvizici firmy Sapho, která vyvíjela právě to, co dalo základ našemu dnešnímu Intelligent Workspace.
Jan Knettig
Vystudoval VŠE v Praze obor Informační systémy a technologie s vedlejší specializací International Business Strategies. Rok studoval v USA, půl roku ve Vídni a také půl roku v Číně, což společně s láskou pro hudbu zformovalo jeho globální a otevřený pohled na svět. Je tak schopen porozumět individuálním potřebám lidí i obecným potřebám firem po celém světě. Právě univerzalita je jeho celoživotním průvodcem, a proto v K-net zastává pozice IT konzultanta, vedoucího marketingového a PR týmu a také vedoucího vývoje. Nové výzvy jsou jeho motor.